Gustaaf Buffel. Schilder van duin en zee

Taal Nederlands
ISBN 978-90-5856-450-4

Gustaaf Buffel. Schilder van duin en zee

Duingezichten en marines kenmerken het oeuvre van Gustaaf Buffel (1886-1972). De natuurelementen inspireerden hem om in een eigen stijl zijn omgeving op het doek vast te leggen. Naast landschappen maakte hij tekeningen en portretten.
In een reeks houtskooltekeningen gaf hij het verwoeste Nieuwpoort van na de Groote Oorlog weer. Gustaaf Buffel werd geboren in Lo. Als kind kwam hij met zijn ouders in Nieuwpoort wonen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog verbleef hij met zijn familie
in Engeland. In 1941 verhuisde hij met zijn gezin vanuit Nieuwpoort naar Kessel-Lo. In deze eerste monografie over Gustaaf Buffel situeert Norbert Hostyn de kunstenaar in het artistieke landschap van zijn tijd. Luc Filliaert schetst zijn leven en zijn vriendschap met letterkundige Juul Filliaert. Beiden speelden een belangrijke rol in het Nieuwpoortse verenigingsleven. Evelyne De Pauw en Nicolas Van Vosselen verdiepen zich tot slot in de geschiedenis van de Nieuwpoortse tekenschool, waar Gustaaf Buffel leraar was.